wrapper

اخبار در یک نگاه

واحد پردازش گرافیکی Graphical Processing Unit که به اختصار GPU خوانده می‌شود، وظیفه رسیدگی به عملیات گرافیکی را بر عهده دارد.

به عبارت دیگر، هر چیزی که روی صفحه نمایش کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ خود مشاهده می‌کنید، توسط پردازنده گرافیکی رندر شده و خروجی کار به شما نشان داده  می‌شود. البته شاید در گذشته پردازنده های کامپیوتری ملاک اصلی برای اجرای بازی ها به شمار می‌رفتند، اما امروزه روند توسعه برنامه های کاربردی و به ویژه بازی ها تغییر پیدا کرده است و شرکتها به بهینه‌ترین شکل ممکن، از هسته‌های گرافیکی بهره می‌برند. در حال حاضر در دنیای کارتهای گرافیکی، دو شرکت بزرگ "انودیا" و "ای ام دی" سعی دارند بهترین محصولات را در اختیار کاربران قرار دهند. اما شیوه کار این دو شرکت متفاوت از یکدیگر است. در واقع انودیا سعی می‌کند هسته‌های داخل پردازشگرهای خود را بهینه سازی کرده تا به بهترین نحو ممکن از بازدهی آنها استفاده کند، اما ای ام دی سعی می‌کند هسته بیشتری مورد استفاده قرار داده، اما توان مصرفی آنها را کاهش دهد. به طور مثال، کارتهای گرافیکی رایج شرکت انودیا، دارای 68 هسته هستند. در حالی که این رقم برای شرکت ای ام دی به رقم 1500 هسته می‌رسد. اما هر دو کارت، در عمل راندمان تقریبا یکسانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

قابل ذکر است، پردازنده های گرافیکی، همانند پردازنده های مرکزی، انواع مختلفی داشته و تاریخچه نسبتا طولانی را پشت سر نهاده‌اند. قدمت مفهومی به نام کارت گرافیک به دهه 80 میلادی باز می‌گردد که در آن زمان تراشه‌های ANTIC و CTIA، توانایی کنترل فیزیکی سخت‌افزار و حالات گرافیکی آتاری‌های 8 بیتی آن روزگار را داشتند. اما شاید فرایند رشد و شکوفایی کارتهای گرافیکی دهه 90 میلادی بتوان در نظر گرفت . صمت اینکه از اواخر دهه 90 میلادی، جد بزرگ کارتهای گرافیکی امروزی، طراحی و تولید شدند. مفهومی که امروزه به آن  GPU می‌گوییم. سر آغاز این تحول تجاری را شرکت انودیا با محصول Geforece 256 رقم زد. بی شک بسیاری از کاربران قدیمی کامپیوتر، تجربه بکارگیری این کارت گرافیک را دارند. کارتی که در مقایسه با کارتهای گرافیک امروزی، هیچ‌گونه شباهتی با یکدیگر ندارند. در عین حال با عرضه کتابخانه محبوبی همچون OpenGL و عرضه بسته قدرتمند دایرکت‌ایکس از سوی مایکروسافت، مسیر پیشرفت کارت های گرافیکی ، به سمت و سوی برنامه پذیر شدن شتاب گرفت. در اوایل هزاره دوم میلادی، انودیا نسل دوم کارت‌های گرافیکی خود موسوم به Geforce 3  را روانه بازار کرد. کارت های گرافیکی این رده برای اولین‌بار توانایی سایه زنی برنامه پذیر را در اختیار طراحان نرم‌افزار قرار دارند. این در حالیست که در طرف مقابل، شکرکت ATI در آن روزگار محصول قدرتمند خود به نام Radeon 9700 را به بازار عرضه کرد. محصول شرکت ATI از این جهت توانست خبر‌ساز شود که اولین کارت گرافیکی بود که بر مبنای Direct3D 9.0 کار می‌کرد.

 

 

آخرین ویرایش در پنج شنبه, 05 آذر 1394

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

گروه فناوری روژانو با هدف اطلاع رسانی اخبار فناوری، راهنمای خرید محصولات مختلف دیجیتال در سال 93 تاسیس شد.

مدیریت بازاریابی و فروش

حتما برای شما نیز پیش آمده است که نیاز به طراحی ...
در کنار انتقاد ایران از یک روزنامهٔ خاص، این ...
هرچند در نگاه نخست این حرکت‌‎‌ها نمی‌تواند تأثیر ...